Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Lasy Świata Wietnam 2019 – część trzecia: – Huĕ | Wydział Leśny i Technologii Drewna

Lasy Świata Wietnam 2019 – część trzecia: – Huĕ

Do miasta dotarliśmy około 7.00 rano, w czasie kiedy wszyscy spieszyli się do pracy. Miejsce noclegu było położone kilka kilometrów od miasta. Przejazd przez centrum pełne skuterów, których kierowcy niekoniecznie przestrzegają zasad ruchu drogowego, dostarczył wiele emocji.

Kilka godzin później, również na skuterach, przemierzaliśmy miasto w poszukiwaniu kolejnych celów naszej wyprawy. Najbardziej zachwyciła Cytadela. Stworzona na wzór pekińskiego Zakazanego Miasta, w 1993 została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Jest to jeden z najbardziej imponujących dworów królewskich w Azji Południowo-Wschodniej o powierzchni około 5 km2. Niestety w wyniku bombardowania, podczas wojny wietnamsko-amerykańskiej, duża część kompleksu została zniszczona. Ciekawym doświadczeniem była wizyta w Pagodzie narodowej, gdzie mogliśmy zobaczyć modlitwę buddyjskich mnichów oraz grobowiec cesarza Khăi Dinh, przed którym czuwa kamienna armia żołnierzy.

Następny dzień to wizyta w Parku Narodowym Bach Ma. Znajduje się on 40 km od Huĕ. Obejmuje teren od wybrzeża do Gór Annamskich przy granicy z Laosem. Jest to park o charakterze górzystym, najwyższy szczyt ma 1450 m n.p.m. Rześkie powietrze i specyficzny klimat sprzyjały wędrówkom. Naszą wyprawę po Parku rozpoczęliśmy od szlaku Rododendronów. Dotarliśmy do wodospadu Do Quyen, a następnie przeszliśmy trasą Pięciu Jezior. W przerwie na lunch mieliśmy okazję sprawdzić swoje umiejętności kulinarne i zjedliśmy własnoręcznie przygotowane sajgonki. W drodze na najwyższy szczyt, w jednym z tuneli pozostałych po wojnie, po raz pierwszy udało nam się spotkać nietoperze z rodziny podkowcowatych. Kiedy wreszcie dotarliśmy do celu, widok był wspaniały. Oprócz wzgórz porośniętych dziewiczymi lasami mogliśmy podziwiać również piękne rzeźby.

Ostatni dzień to wizyta na plantacji akacji szybkorosnących. Pracownicy przedstawili nam sposoby ich hodowli i użytkowania. Dużym zaskoczeniem było zobaczenie rocznych drzewek o wysokości około 4 m. Porównanie wieku rębności drzew na plantacji (8-10 lat) i naszych drzewostanów wywołało dużo śmiechu.

Pobyt w Huĕ dostarczył nam wielu wrażeń kulinarnych, kulturowych, ale przede wszystkim przyrodniczych. Spotkaliśmy mnóstwo wspaniałych osób, które pokazały nam zaskakujący świat flory i fauny Wietnamu. Z niecierpliwością czekam na kolejny etap wyprawy.