Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility KidsLikeUs: Empowering NGOs & public institutions in helping children overcome migration traumas using creativity and favors of nature - projekt UE | Wydział Leśny i Technologii Drewna

KidsLikeUs: Empowering NGOs & public institutions in helping children overcome migration traumas using creativity and favors of nature - projekt UE

Od 2023 r. na Wydziale Leśnym i Technologii Drewna realizowany jest projekt pt.: „KidsLikeUs: Empowering NGOs & public institutions in helping children overcome migration traumas using creativity and favors of nature”. Kierownikiem projektu jest dr hab. Beata Fabisiak z Katedry Meblarstwa. 

Projekt współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa) w ramach programu INTERREG Baltic Sea Region 2021-2027 (nr rejestracyjny #C007). Projekt zarządzany jest przez Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.   

W projekcie uczestniczą partnerzy z 7 państw regionu Morza Bałtyckiego: Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii, Szwecji i Norwegii - przedstawiciele artystycznych, medycznych i technicznych uczelni wyższych, organizacji pozarządowych oraz władz lokalnych. Planowany całkowity budżet projektu to 1 649 648 euro, w tym dla UPP 374 000 euro.

Wobec wyzwań zw. z napływem do krajów Unii Europejskiej doświadczonych traumatycznymi przeżyciami dzieci uciekających z ogarniętej wojną Ukrainy oraz wobec danych o złym stanie zdrowia psychicznego innych młodych Europejczyków, postanowiono podjąć badania nad rozpoznaniem możliwości poprawy dobrostanu dzieci dzięki wykorzystaniu do projektowania mebli i wnętrz koncepcji projektowania sensorycznego. Trudne lata pandemii i lock downów pogłębiły wśród dzieci i młodzieży lęki i stany depresyjne oraz spotęgowały wyzwania wynikające z neuroróżnorodności. W sytuacjach kryzysu to właśnie najmłodsi obywatele stanowią jedną z najbardziej wrażliwych grup, a eksperci wskazują, że mogą odczuwać niepokój jeszcze długo po zakończeniu wojny, pandemii lub innego czynnika wywołującego traumę. Jednocześnie rezyliencja coraz częściej wymieniana jest jako kluczowa kompetencja przyszłości, dlatego warto budować podstawy do jej rozwoju wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Wobec powyższego zasadnym było rozpoczęcie badań mających na celu uzupełnienie istniejącej wiedzy dotyczącej wymagań projektowych mebli przeznaczonych do przestrzeni publicznych i przystosowanych do potrzeb dzieci, o wytyczne uwzględniające aspekty projektowania sensorycznego. Ponadto w ramach realizacji projektu prowadzone są prace rozwojowe mające na celu opracowanie m.in. rozwiązań meblowych dostosowanych do potrzeb dzieci i wykorzystujących koncepcję projektowania sensorycznego. W ramach projektu opracowany zostanie zestaw cyfrowych i tradycyjnych rozwiązań umożliwiających tworzenie mobilnych i modułowych aranżacji, w których wolontariusze, nauczyciele, opiekunowie będą mogli łatwiej i bardziej komfortowo prowadzić zajęcia integracyjne, relaksacyjne i terapeutyczne. Przykładowe rozwiązanie zostanie zaprezentowane m.in. w Ogrodzie Dendrologicznym w Poznaniu a także w przestrzeniach miejskich w Estonii oraz Szwecji.