W Katedrze Inżynierii Leśnej Wydziału Leśnego i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu będzie realizowany kolejny ciekawy temat badawczy „ Środowiskowe aspekty przebudowy i budowy dróg leśnych z udziałem wybranych spoiw asfaltowych.
Drogi leśne pełnią kluczowe funkcje gospodarcze, przeciwpożarowe oraz społeczne. Część dróg leśnych jest udostępniana do ruchu publicznego i mają ogromne znaczenie chociażby dla turystyki lub transportu. W miarę swoich możliwości nadleśnictwa realizują wspólne inwestycje drogowe z samorządami. Drogi te mają istotne znaczenie dla lokalnych społeczności przyczyniając do zmniejszenia poziomu wykluczenie komunikacyjnego.
Drogi udostępniane do ruchu oczywiście muszą być bezpieczne i trwałe. Nawierzchnie z kruszyw niezwiązanych takich standardów nie spełniają. Ważne jest także żeby użyte technologie były neutralne dla środowiska. Poszukuje się więc nowych materiałów konstrukcyjnych. Takim nowatorskim materiałem jest asfalt WMA produkowany w Gdańsku.
Temat badawczy zlecony przez Spółkę LOTOS Asfalt z Gdańska realizowany będzie w kilku etapach. Ogólny cel badań to ocena potencjalnego wpływu wybranych mieszanek mineralno-asfaltowych wykonanych na bazie asfaltów 50/70 i 50/70 WMA na leśną strefę przydrożną. Tak skomplikowane prace będą wymagały działań interdyscyplinarnych z udziałem naukowców między innymi z dziedziny chemii i dendrometrii. W ramach współpracy zaplanowano także seminarium i ogólnokrajową konferencję.
Kierownikiem tematu jest prof. dr hab. Andrzej Czerniak.