Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Lasy Świata | Wydział Leśny i Technologii Drewna

Lasy Świata

Zapraszamy do udziału w wyborach dziesiątej jubileuszowej edycji stypendium wyjazdowego „Lasy Świata Sri Lanka 2024”

Wybory laureatów dziesiątej jubileuszowej edycji stypendium wyjazdowego „Lasy Świata” odbędą się 21 listopada 2023 r. (wtorek) o godzinie 18:00 w sali CI 7 Kolegium Cieszkowskich (Poznań, ul. Wojska Polskiego 71C). Tradycyjnie zorganizowania „wyborów laureatów Lasów Świata” podjęli się studenci z Samorządu Studentów Wydziału Leśnego i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Lasy Świata Uganda 2023. Queen Elizabeth National Park

Po opuszczeniu Entebbe, kolejnym celem naszej wyprawy był Queen Elizabeth National Park. Aby się tam dostać, wynajęliśmy busa z sympatycznym kierowcą Benjaminem, który spędzi z nami 9 dni. Ruszyliśmy w drogę. Mniej więcej w połowie drogi, w jednym z miast trafiliśmy na wiec poparcia ludu Batooro. Jazda w takim tłumie była nie lada wyzwaniem dla naszego kierowcy. Poradził sobie z nim wyśmienicie i po 40 minutach zostawiliśmy za sobą roztańczony i rozśpiewany tłum uczestników.

Lasy Świata Uganda 2023 - Lądujemy w Entebbe

Lądujemy w Entebbe i wychodzimy w ciepłą, przyjemną noc. Ciemność rozbrzmiewa głosami pierwszych afrykańskich ptaków, gdy stoimy w kolejce po wizy, już czeka na nas uśmiechnięty kierowca z hotelu. Jednak to nie czas na spanie, nowe bodźce utrzymują nas na nogach. W przedświcie śpiewają drozdy afrykańskie i bilbile.

Po pierwszym śniadaniu ruszamy do miasta. Wzdłuż rudej, gruntowej drogi piętrzą się domki z ogródkami. Miasto jest przegrodzone rezydencją prezydenta, pilnowaną przez grupy żołnierzy.

Oliwia Łabuda, Marcin Łaguna laureatami stypendium „Lasy Świata Uganda 2023”

Miło nam poinformować, że w wyborach stypendystów stypendium wyjazdowego „Lasy Świata 2023” laureatami zostali: Oliwia Łabuda, Marcin Łaguna.

Serdecznie gratulujemy

Fundatorem stypendium jest prof. dr hab. Piotr Łakomy – Dziekan Wydziału Leśnego i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Pracownicy

Lasy Świata Dominikana 2022 – Las Terrenas

Nie zwalniamy tempa. Z Puerto Plata przenosimy się w dziksze Las Terrenas – miasto położone w północnej części Dominikany. Atmosfera unoszącego się kurzu od ruchu ulicznego, lekkiego, ale bardzo pozytywnego chaosu, gorąca odbijającego się od nagrzanego asfaltu oraz mieszkańców namawiających do kupna świeżych owoców pozwoliła, abyśmy poczuli się jak lokalni.

Lasy Świata Gwatemala 2020 – Rio Dulce (rzeka pelikanów)

We wtorek 18 lutego pożegnaliśmy Flores z nową wiedzą i wrażeniami, które niewątpliwie stały się inspiracją do realizacji nowych projektów, a przede wszystkim jeszcze silniejszą motywacją do chęci poznawania i zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie. Po kilkugodzinnej podróży drogą przeplatającą góry, wsie oraz tereny uprawne nastał czas na obiad w restauracji, gdzie skosztowaliśmy lokalnych potraw. Obiad to nie był nasz cel podróży, a jedynie przystawka.

Lasy Świata Gwatemala 2020 - Tikal zaginione miasto Majów

Wiele godzin zajęło nam dotarcie do Flores, miasta położonego nad jeziorem Peten Itza. Kompania leśników po wielu dniach wspólnego przemierzania Gwatemali przegryzła się jak dobre ceviche, co sprawia, że podróżuje się nam wybornie. Z Flores już bardzo blisko do Tikal, miasta Majów położonego w sercu dżungli. Wiele poświęcenia wymagało zwleczenie się z łóżka, aby na godzinę szóstą rano w pełnej gotowości i rynsztunku zasiąść w autokarze kierującym się w kierunku miasta Majów.

Lasy Świata Gwatemala 2020– Zdobywamy wulkan

Na nowy dzień poczekaliśmy w przytulnym hostelu w starej stolicy Gwatemali – mieście Antigua Guatemala, do którego z lotniska dostaliśmy się busami. Już nad ranem obudził nas śpiew ptaków, zupełnie inny niż ten znany nam z Polski. Przy wspaniałym akompaniamencie pierzastych śpiewaków wyszliśmy na dach hostelu, na którym znajdował się taras z doskonałym widokiem na okolicę. Miasto ze wszystkich stron otoczone było wulkanami (jest ich w Gwatemali aż 38!), których zbocza porastały niezliczone gatunki drzew, krzewów i innych roślin naczyniowych, tworzące wspaniały górski las tropikalny.

Wystawa fotograficzna „Lasy Świata – Wietnam 2019”

Wydział Leśny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu serdecznie zaprasza na wystawę fotograficzną pt. „Lasy Świata – Wietnam 2019”.

Wystawę będzie można oglądać 5 listopada  do 2 grudnia  2019 r. na terenie Kampusu Wydziału Leśnego  Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ul. Wojska Polskiego 71 C, Kolegium Cieszkowskich w godz. 8.00 -20.00. Wstęp wolny.

Wyprawa studentów i pracowników Wydziału Leśnego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu do Wietnamu w odbyła się dniach 8.02-1.03.2019 r.

Laureaci stypendium „Lasy Świata” wybrani

W dniu 29 października 2019, na spotkaniu w Kolegium Cieszkowskich wybrano laureatów programu wyjazdowego „Lasy Świata”, którym przyznano stypendia na pokrycie kosztów udziału w wyprawie Wydziału Leśnego UPP do Gwatemali.

Laureatami siódmej edycji stypendium „Lasy Świata” zostali:

• Damian Cichoń
  • Krzysztof Rutkowski
  • Kacper Oczkowicz
  • Radosław Lewoń

W bieżącej edycji stypendia ufundowali: Dziekan Wydziału Leśnego UPP (2 stypendia), Nadleśnictwo Międzylesie i Nadleśnictwo Solec Kujawski.

Nabór wniosków na stypendium „Lasy Świata -Gwatemala 2020”

Zapraszamy studentów do składania wniosków na stypendium wyjazdowe „Lasy Świata”. Stypendium może otrzymać osoba, która w dniu składania wniosku ma status studenta Wydziału Leśnego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, dowolnego roku studiów stacjonarnych lub niestacjonarnych, pierwszego lub drugiego stopnia. Stypendia przyznawane są w trybie konkursowym, zgodnie z załączonym regulaminem.

Lasy Świata część IV – Park Narodowy Cát Tiên

Ostatnim ważnym punktem naszego wyjazdy był Park Narodowy Cát Tiên. Odległość ponad 800 km, które dzieliło Huế do Cát Tiên, pokonaliśmy nocnym autobusem podróżując przez ponad 16h. Zatrzymaliśmy się w wiosce Nam Cát Tiên, która graniczy z parkiem.

Park Narodowy Cát Tiên  powstał w 1978 roku i ma nieco ponad 78 tys. ha. W 2001 roku został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jego walory mogliśmy podziwiać eksplorując dżunglę pieszo oraz samochodem.

Lasy Świata Wietnam 2019 – część pierwsza: Wyspa Cat Ba

Naszą przygodę w Wietnamie rozpoczęliśmy od wylądowania w stolicy kraju – Hanoi. Po wyjściu z lotniska pierwsze co nas uderzyło to fala ciepła, jest tutaj powyżej 20 stopni Celsjusza. Zaraz po tym można było poczuć nowe zapachy i usłyszeć wszechobecne trąbienie klaksonów. Jeździ tu mnóstwo skuterów. Dzień naszego przyjazdu był dniem świętowania przez Wietnamczyków końca chińskiego Nowego Roku. Na ulicach i w lokalach było naprawę tłoczno. Do tego wszechobecne skutery i w niewielkim stopniu respektowane przepisy ruchu drogowego.

Zapraszamy na wystawę „Lasy Świata – Kenia 2018”

Wydział Leśny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu serdecznie zaprasza na wystawę fotograficzną pt. „Lasy Świata – Kenia 2018”.

Wystawę będzie można oglądać 6 listopada  do 2 grudnia  2018 r. na terenie Kampusu Wydziału Leśnego  Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ul. Wojska Polskiego 71 C, Kolegium Cieszkowskich w godz. 8.00 -20.00. Wstęp wolny.

Wyprawa studentów i pracowników Wydziału Leśnego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu do Kenii , która odbyła się w lutym 2018 r.

Kenia oczami leśnika – wykład otwarty

Komisja Nauk Leśnych Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk serdecznie zaprasza do udziału w posiedzeniu naukowym połączonym z wykładem otwartym pt.: „Kenia oczami leśnika”. Spotkanie odbędzie się w poniedziałek 26 marca 2018 roku o godzinie 17.00, w Poznaniu przy ul. S. Mielżyńskiego 27/29 w Sali Posiedzeń PTPN.

W ramach posiedzenia wygłoszone zostaną następujące referaty:

1.       Andrzej Węgiel - Arabuko Sokoke Forest - użytkowanie lasu bez pozyskania drewna.

Lasy Świata Kenia 2018 – część 3

Choć wydawać by się mogło, że po tygodniu w Kenii widzieliśmy już wszytko, wybrzeże miało dla nas nie jedno w zanadrzu. Pierwszy ranek ostatniego etapu naszej podróży przywitał nas ciepłym deszczem oraz znacznie innym niż do tej pory klimatem. Ulice, które mijaliśmy w drodze do Watamu usłane były różnorodnymi roślinami usłanymi kwiatami. Po wielu godzinach podczas, których mijaliśmy tysiące hektarów sawanny w szerokimi uśmiechami chłonęliśmy widok oceanu oraz bajkowych plaż.

Lasy Świata Kenia 2018 – część 2

To był początek wielkiej przygody, na którą wszyscy czekali.

Zbudziliśmy się bardzo wcześnie by wstać razem z pierwszymi promieniami gorącego, kenijskiego słońca. Po szybkim śniadaniu i pakowaniu ruszyliśmy busami w stronę Masai Mara. W czasie drogi mieliśmy okazję podziwiać wspaniałe krajobrazy zmieniające się za oknem. Od zatłoczonych miast i miasteczek, przez górzyste pełne zieleni tereny,  po bezkresne równiny płaskowyżu gdzie nie było widać końca drogi.

Zapraszamy na wystawę „Lasy Świata - Sumatra 2017”

Wydział Leśny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu serdecznie zaprasza na wystawę fotograficzną pt. „Lasy Świata – Sumatra 2017”.

Wystawę będzie można oglądać od 30 maja do końca października  2017 r. na terenie Kampusu Wydziału Leśnego  Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ul. Wojska Polskiego 71 C, Kolegium Cieszkowskie Stare w godz. 8.00 -20.00. Wstęp wolny.

Sumatra 2017 – relacja z wyprawy studentów i pracowników Wydziału Leśnego UP w Poznaniu – część IV (18.02-3.03)

Po opuszczeniu wyspy Samosir czekała nas 18-godzinna podróż do Bukittinggi. Podczas tej podróży przemieściliśmy się z półkuli północnej na południową, przekraczając równik w miejscowości Bonjal. Mimo wygodnego busa, podróż dała się nam we znaki ze względu na wyboistą miejscami drogę.

Sumatra 2017 – relacja z wyprawy studentów i pracowników Wydziału Leśnego UP w Poznaniu – część 3

Nadszedł czas na opuszczenie Bukit Lawang, miejsca, które z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci. Już z samego rana udaliśmy się w drogę do Lake Toba, a dokładnie na wyspę Samosir. Lake Toba jest jeziorem wulkanicznym i jednym z największych jezior słodkowodnych na świecie, natomiast wyspa Samosir jest największą na świecie wyspą, położoną na wyspie.

Sumatra 2017 – relacja z wyprawy studentów i pracowników Wydziału Leśnego UP w Poznaniu – część 2

Ostatni dzień pobytu w Parku Narodowym Gunung Leuser przeznaczyliśmy na wyjazd do Tangkahan - małej wioski na skraju parku, gdzie można zobaczyć słonie. Już sam przejazd był ciekawym przeżyciem. Jechaliśmy dwoma samochodami terenowymi, po lokalnych, górskich drogach. A że miejscami było naprawdę wyboiście, ekstremalne doznania były zapewnione.

Sumatra 2017 – relacja z wyprawy studentów i pracowników Wydziału Leśnego UP w Poznaniu – część 1

Właśnie wróciliśmy z dwudniowej wędrówki po dżungli na terenie GUNUNG LEUSER NATIONAL PARK. Park ten jest jednym z najważniejszych i najbardziej zróżnicowanych biologicznie obszarów chronionych na świecie. Został założony w 1980 roku, a od 1981 roku jest rezerwatem biosfery UNESCO. Znaczna część parku jest stroma i niedostępna. Zajmuje on bowiem górskie tereny, rozczłonkowane głębokimi dolinami należącymi do dorzecza rzek Alas i Kruet.

„Lasy Świata” czyli kolumbijska przygoda życia

Podczas wyboru laureatów swoją prezentację zakończyłem słowami, że moim marzeniem była podróż do miejsc, które znałem tylko z filmów przyrodniczych i jeśli pojawiła się taka możliwość muszę spróbować.  Był to najlepszy krok jaki postawiłem, w celu jego realizacji, ponieważ po ogłoszeniu wyników znalazłem się wśród trójki laureatów, którzy otrzymali stypendium wyjazdowe "Lasy Świata". To, co mnie spotkało na miejscu przeszło moje najśmielsze oczekiwania.

Zapraszamy na wystawę i prelekcję ( 19 maja) z cyklu „Lasy świata Borneo 2015”

Wydział Leśny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu serdecznie zaprasza na wystawę fotograficzną pt. „Lasy Świata Borneo 2015”.

Wystawę będzie można oglądać od 13 maja do 7  czerwca 2015 r. na terenie Kampusu Wydziału Leśnego  Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ul. Wojska Polskiego 71 C, Kolegium Cieszkowskie Stare w godz. 8.00 -20.00. Wstęp wolny.

„Lasy świata” Borneo 2015- relacja oczami uczestnika

Trudno powiedzieć kiedy dotarło do mnie jaką jestem wielką szczęściarą, czy było to podczas kompletowania ekwipunku? Zdecydowanie nie. Czy podczas oczekiwania na pociąg, samolot później kolejny i kolejny? Nie, to zdecydowanie nie było wtedy. Pierwszy raz dotarło do mnie jak wielka jest to przygoda kiedy opuściliśmy gwarną, betonową stolicę Malezji Kuala Lumpur i udaliśmy się do mniejszego miasta Kuching skąd w krótkim czasie znaleźliśmy się w kolejnej podróży do Parku Narodowego Bako.

Oczarowała nas wyspa Dominika

Dominika to rajska wyspa położna w łańcuchu Małych Antyli – wysp znajdujących się na wschodniej granicy Morza Karaibskiego. Swoją niezwykłość zawdzięcza budowie geologicznej – mocno górzysty teren, powstały w okresie miocenu w wyniku działalności wulkanicznej nie sprzyjał osadnictwu, dzięki czemu wyspa ma największą lesistość na Karaibach (60%). Dzięki programowi stypendialnemu Lasy Świata mieliśmy szansę poznać tę wyspę dokładniej i przyjrzeć się jej niezwykłym lasom.